Het concept

Maatschappelijk geëngageerde onderwerpen

Een thema vanuit je roots.

Je verleden tekent je. Het kenmerkt je. Hoe rooskleurig of mistroostig je verleden ook is, ze bevatten factoren die maken wie je bent, hoe je denkt, waar je voor kiest en hoe je handelt. In creatieve beroepen zijn dit niet alleen factoren, maar ook middelen. Een vorm van brandstof waarop je kunt teren. Wat de inspiratie kan zijn voor een project, een idee, of juist om iets te schrappen. Daarom koester ik mijn verleden. Als ik daar naar kijk, zie ik vier grote factoren:

 

-         de Antilliaanse cultuur;

-         onze Bijbelse opvoeding;

-         de rolverdeling van mijn moeder als fulltime werkende en mijn vader als huisman; 

-         ons huis en onze wijk die continu in de steigers stond, in veranderende staat

Storytelling.

Terugkijkend is mijn studietijd op de Kunstacademie dé sleutel geweest om mijn fascinaties voor wetenschap en illustratie met elkaar te combineren. Het stukje storytelling dat er als kind eigenlijk al in zat kreeg een boost en werd verscherpt, en mijn filosofische opvattingen kregen hun podium middels de onderwerpen van mijn strips. Onderwerpen met lading; meer dan een haha, de zoveelste helden epos of weer een ambachtelijk stukje illustratie. Nee, mijn onderscheidende vermogen binnen het striptekenen werd storytelling. Een extra dimensie. Met als handelsmerk: maatschappelijk geëngageerde thema’s. Mijn afstudeerproject werd het prototype van zo’n thema, met als kanaal een offline magazine. Resultaat: niet alleen een glimmend diploma op zak, maar ook een volgekalkte bestellijst en [aantal] verkochte magazines. - Mijn striptekeningen waarbij niet de focus lag op het artwork, maar op het verhaal, bleken aan te slaan. En daarmee had ik eindelijk een full-focus: hallo educatief illustrator Vick!

Core business.

Als ik mijn core business in één zin zou mogen omschrijven, zou dat zijn: educatieve illustraties met een maatschappelijk onderwerp. Die omschrijving komt voort uit de eerder genoemde vier factoren. En daar ben ik trots op, want het heeft me een eigen handtekening gebracht. Niet als directe beïnvloeder op mijn werk als educatief illustrator, maar wel op mijn manier van denken, mijn werkwijze en de onderwerpen die ik behandel in mijn werk. Ik put er energie en inspiratie uit, wat alleen maar positief uitpakt voor mijn opdrachten. Zo heb ik dankzij mijn conceptuele vermogen en de beheersing van storytelling ook illustratieve logo’s aan mijn portfolio mogen toevoegen. – De essentie van een logo is immers dat het in één oogopslag het product of de dienst van de organisatie vertelt. Snelle communicatie.


Als ik kijk naar mijn werk, ben ik eigenlijk elke dag met de toekomst bezig; mijn onderwerpen zijn immers maatschappelijk geëngageerd. Ze dienen om stof op te waaien, om discussies aan te wakkeren, taboes van tafel te vegen en om statements te maken. Om moeilijk bespreekbare onderwerpen (van jeugd tot senioren) in een paar lijnen duidelijk te maken en daardoor zoveel toegankelijker te maken.