2. Let's do marketing

Tijdens de Eindexamenexpositie van mijn afstuderen in juli 2017 bezocht een freelance marketeer mijn presentatie. Ook bestelde ze mijn magazine. Ze was zo onder de indruk van mijn werk, dat we een maand later samen aan een bak koffie zaten in een cafeetje in Zwolle.

 

Tijdens mijn opleiding heb ik nagenoeg niet stilgestaan bij het feit dat ik later, wanneer ik klaar zou zijn met studeren, mezelf als striptekenaar ook op de markt zou moeten brengen. Ik wist niet hoe ik mijn product het beste onder de neus van potentiële opdrachtgevers kon schuiven. Toen leerde ik Ghislaine Lesage, Freelance Copywriter en Designer, kennen. Ze had me nog voordat de eindexamen Expo voorbij was, een bericht gestuurd met de vraag of ze mij vanaf dit punt verder kon begeleiden.

 
Al vanaf het eerste mailtje wist ik dat Lesage verstand had van marketing en promotie. Haar passie voor dit vakgebied was overvloedig. Zij was degene die mijn professionele carrière het nodige zetje in de rug kon geven wat betreft het verkopen van mijn product. We maakten snel een afspraak om om tafel te gaan en te bespreken wat ik nodig had om mezelf beter op de markt te zetten.

 
Aan het begin van de middag, op een regenachtige zaterdagmorgen, spraken we af bij een lokale Zwolse brasserie. Vanuit het eerste gesprek werd meteen duidelijk dat er veel werk aan de winkel was. Dit was natuurlijk alleen maar goed, want er was veel ruimte voor groei en ontwikkeling vanuit mijn kant en voor Lesage was er een betaalde opdracht! We spraken af dat zij met mijn online identiteit aan de slag zou gaan. Zo zou ik op verscheidene online platformen professioneler overkomen en beter vindbaar zijn voor potentiële opdrachtgevers. Daarnaast was het ontbreken van mijn website not done. Ook dit zou ze gelijk aanpakken.

 

Met enkele maanden verstreken zijn de resultaten van deze hardwerkende marketeer al duidelijk zichtbaar. Mijn eigen website staat online, waardoor ik veel sneller vindbaar ben voor diegenen die interesse hebben in wat ik doe. Verder hebben mijn social media pagina’s een boost gekregen wat uitstraling en vindbaarheid betreft. Zodra deze fase is afgesloten kunnen we verder kijken naar wat mijn bedrijf nog meer nodig heeft om te groeien, om continue zichtbaarheid te houden op de radar.

Het geruis van de reeds beëindigde Expo heeft plaatsgemaakt voor nieuwe uitdagingen voor mij als young professional. Ik realiseerde me dat vindbaarheid misschien net zo belangrijk is als het hebben van een goed product. Ook ben ik gaan inzien dat het hebben van contacten binnen en buiten je vakgebied erg nuttig kan zijn voor je eigen groei. En wie weet leidt het nieuwgevormde contact met Ghislaine Lesage tot meer vruchtbare collaboraties in de toekomst.